Native: Så här hjälpte vi Microsoft

Native: Så här hjälpte vi Microsoft

Microsoft

Native Advertising, ofta förkortat Native, är annonser som är utformade på ett redaktionellt sätt. Det betyder att de dels ser ut som redaktionellt material (även om de alltid är tydligt märkta med ”Annons”), dels att innehållet strävar efter att följa övrigt material i tidningen eller på sajten. Så här hjälpte vi Microsoft att kommunicera sitt budskap.

1. Vi skapade innehåll till artikeln

Vi skrev en artikel där Mathias Ekman, affärsutvecklare hälso- och sjukvård på Microsoft, gav sin syn på offentlig sektors brist på digitalt ledarskap. Rubriken blev ”Digitaliseringen kräver ledarskap och mod”

2. Artikeln publicerades på sajten och i tidningen

Vi formgav artikeln som en helsidesannons i tidningen. Dessutom publicerades den med fulltext och bild som en annonsmärkt artikel på sajten. Där lockade vi besökarna till läsning med artikelpuffar i nyhetsflödet på startsidan och på alla sajtens artikelsidor. Se artikeln här

3. Vi annonserade för artikeln i sociala medier

Därefter skapade vi annonser som spreds till våra helt unika målgrupper på Facebook, Instagram och Messenger. Målet var att locka beslutsfattare på den offentliga marknaden till läsning av artikeln. 

4. Starka resultat

Annonsen med artikeln i tidningen sågs av 30 000* politiker och chefer i offentlig sektor. Annonserna på sajten exponerades över 200 000 gånger. Annonserna i sociala medier exponerades över 400 000 gånger och gav över 600 länkklick. Artikeln på sajten lästes över 1 200 gånger och i snitt stannade besökarna 2 min och 23 sek.

* Dagens Samhälle har 60 000 läsare. I snitt observerar 50 % av läsarna annonserna i Dagens Samhälle, enligt undersökningsföretaget RAM. Motsvarande siffra för Nativeannonser är 60 %.
 

För mer info om vårt Nativeerbjudande klicka här.