En miljövänligare mejeriprodukt

En miljövänligare mejeriprodukt

Gefleortens logga

Gefleortens Mejeri har använt ett kort och kärnfullt budskap för att förflytta det lokala agerandet till ett globalt ansvarstagande.  

Budskap

Alla mejerier har insett värdet av att erbjuda ekologiska produkter. Gefleortens valde att ta miljöfrågan till nästa steg. En stor del av mejeribranschens miljöpåverkan kommer från fodret som korna äter. Vanligtvis används sojafoder från Sydamerika, vilket kräver långa transporter och massiv skövling av regnskog. Genom att använda foder från närområdet trotsade Gefleortens branschnormen.

Målsättning

Syftet med kampanjen var att påminna beslutsfattare inom den offentliga sektorn att valet av mejeriprodukter har en större påverkan på miljön än vad de flesta tror.

Genomförande

Med ett anpassat budskap gick Gefleortens in med ett uppslag i Dagens Samhälle. Övriga delar av kampanjen bestod av stortavlor, annonsering på bussar, dagspress och digital annonsering.

Resultat

Gefleortens kampanj har blivit omnämnd i både branschtidningar och dagspress. Kampanjen har även blivit uppmärksammad i internationella sammanhang.